Nieuwste ontwikkeling schooljaar 2021 - 2022
Samen bouwen aan Zelfvertrouwen.
Waarom Fides:
Het aanleren van Sociale Vaardigheden en werken aan Sociaal-Emotionele ontwikkeling van kinderen is iets wat je niet precies in een methode kunt vangen én ook niet een vaste plek kunt geven in het lesrooster. Sociale Vaardigheden/Sociaal Emotionele Ontwikkeling is iets wat alle dagen én ieder moment een rol speelt. Fides is dan ook niet een methode maar een werkwijze die op elk moment van de dag ingezet kan worden. We spreken met z’n allen dezelfde (Fides-)taal: leerlingen, leerkrachten én ouders.
Bovenstaande is voor ons de reden geweest om te kiezen voor Fides. 'Fides' betekent 'vertrouwen'. Vertrouwen als kind, als jongere of als volwassene in jezelf. De Fides-werkwijze wil via praktische en zichtbare symbolen inzicht geven in jezelf en je omgeving. Het gaat erom dat je via sociale vaardigheden leert jezelf (bij) te sturen. De werkwijze is ontwikkeld door Henk en Ingrid de Visser.
Basisschool de Vest en Fides: Het team heeft in een teamcursus geleerd over en gewerkt met Fides, onder leiding van Henk de Visser. Het team werd zo vertrouwd gemaakt met de werkwijze en symbolen van Fides.
Onze school ontvangt na de ouderavond van 14 september 21 het Fides-certificaat. Om de twee jaar wordt gecontroleerd of de school zich nog steeds houdt aan de gemaakte afspraken.
Afspraken om dit een levend systeem te maken komen hier op de website te staan.
MINDSET
Onder begeleiding van een deskundige vanuit het centrum passend onderwijs laten wij ons coachen op het gebied van een groeiende mindset. Dit past bij onze visie van samen leren, samen werken, samen leven. Elke dag een stapje beter worden in verbinding met elkaar. Dit is ook wat we de kinderen mee willen geven in hun leven. Zo kunnen zij in een steeds veranderende wereld zichzelf continu staande houden en zorgen voor een goede balans in zichzelf. Wij willen de kinderen het verschil leren tussen spanning en ontspanning en tussen "ik kan het toch niet" en "ik kan het NOG niet". Als je plezier in leren hebt en houdt leer je voor je leven.
Versterking van de rekendidactiek
De afgelopen jaren hebben wij met het dashboard van EXOVA gewerkt. Wij hebben daar veel mooie accenten van het rekenonderwijs herontdekt. De onderzoekende houding, betekenis geven aan getallen en rekendidactiek uit het echte leven en elk kind hun eigen leerlijn laten bewandelen. Die elementen willen wij vasthouden in ons rekenonderwijs. Wat wij misten in het dashboard is een houvast als leerkrachten om goede instructies af te kunnen stemmen op de behoefte van de kinderen. Daarom hebben wij onderzocht welk middel( welke methode of methodiek) wel de goede elementen bevat die wij succesvol vonden, maar ook houvast biedt aan de leerkrachten voor de doorgaande lijn in instructies. Wij hebben dat gevonden in de digitale leerlijnen van Gynzy.( werelden). Doordat er in gynzy beter afgestemd kan worden in wat een kind aan kan in vrijheid van keuzes maken en niet alles voor iedereen openstaat. Het keuzeveld voor de leerling is wat kleiner dan bij EXOVA waardoor de focus beter vastgehouden kan worden en er ook meters gemaakt kunnen worden. Wij behouden de krachten van EXOVA en willen diepgang met de digitale leeromgeving van Gynzy. Wij laten ons hierin begeleiden door een specialist van BCO. Zij is specialist in de basisontwikkeling ( basissysteem voor kleuteronderwijs), rekenspecialist, en specialist in leerjaardoorbroken werken. Wij hebben veel vertrouwen in de diepgang die zij samen met het team gaat zetten dit schooljaar.
Spelend leren
De collega's van de onderbouw( mini's en maxi's) gaan in het voorjaar door de organisatie "het kleine avontuur" ook bijgeschoold worden in ontdekkend, onderzoekend en spelend leren bij jonge kinderen.
Executieve functies
Wij zullen dit jaar als team ook een scholing gaan volgen over de Executieve Functies aan de hand van simpele metaforen. Dit gaat over het leren leren. Wat heb je als kind nodig om je taak te volbrengen. Dit ligt erg in het verlengde van de mindset en geeft hier diepte aan de zelfverantwoordelijkheid bij het leren leren. Samen met Fides willen wij op deze manier een grondige set aan tools aanleren in persoonlijkheidsvorming bij onze leerlingen.
tiek
